Соціальна компетенція



РЕЄСТРАЦІЙНА КАРТКА ПРОЕКТУ


Назва проекту: «Формування соціальної компетентності у навчально-виховному процесі на уроках англійської мови».
Мета проекту: теоретичний аналіз особливостей формування соціальної компетентності у навчально-виховному процесі та практична розробці вправ для формування соціальної  компетентності  учнів на уроках англійської мови.
Завдання проекту:
- дослідити поняття  «соціальна  компетентність»;
- визначити  методичні засади формування соціальної компетентності учнів молодшої та основної школи;
- розкрити особливості формування соціальної компетентності учнів на уроках іноземної мови;
- запропонувати розробки уроків на формування соціальної компетентності учнів.
Характер проекту: теоретико-практичний, монопредметний, груповий, зовнішній.
Очікувані результати:
- з’ясування загальних методичних засад формування соціальної компетентності учнів;
-  розкриття особливостей формування соціальної компетентності учнів на уроках іноземної мови;
- можливість застосування в навчально-виховному процесі  планів-конспектів уроків з англійської мови  для формування соціальної компетентності учнів  різних шкільних ланок.
Форма представлення проекту: паперова, електронна.






Таблиця












































ПЛАН


ВСТУП………………………………………………………………………...........5
РОЗДІЛ 1. Теоретичні основи дослідження особливостей формування соціальної компетентності у навчально-виховному процесі школи
1.1. Поняття соціальної компетентності особистості …………………………...7
1.2. Методичні засади формування соціальної компетентності учнів молодшої та основної школи ……………………………………………………………………….11
1.3. Особливості формування соціальної компетентності на уроках іноземної  мови……………………………………………………………………………………….15
 РОЗДІЛ 2. Практична реалізація діяльності по формуванню соціальної компетентності учнів на уроках іноземної мови
2.1. Уроки для молодшої школи…………………………………………………20
2.2. Уроки для середньої  школи…………………………………………………28
2.3. Уроки для старшої   школи……………………………….………………….36
ВИСНОВКИ………………………………………………………….……………44
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА ДЖЕРЕЛ…………….………46
ДОДАТКИ…………………………………………………………………………49












ВСТУП

Згідно з «Національною доктриною розвитку освіти», розвиток громадянського суспільства визначається підготовкою освічених, високоморальних, конструктивних і практичних людей, здатних до співпраці, міжкультурної взаємодії, які мають глибоке почуття відповідальності за долю країни, її соціально-економічне процвітання. Крім того, на нинішньому етапі розвитку суспільних процесів в Україні пріоритетного значення набувають міжособистісні відносини всіх їх учасників.
Значну роль у формуванні соціальної компетентності молоді відіграє курс іноземної мови  у школі.  Актуальність  дослідження  обумовлена, у першу чергу, соціальним замовленням щодо підготовки учня до свідомої активної участі у громадському житті нашої держави, до самостійної орієнтації та адаптації в умовах швидких змін суспільного життя, а отже, формування у школярів життєво необхідних компетентностей для подальшої соціалізації. Відповідно, важливо виявити механізми, засоби та умови формування соціальної компетентності учнів у процесі освоєння ними інформаційного освітнього простору, який, за Є.Г. Бєляковою, поєднує інформаційні ресурси, духовно-моральні норми й цінності, особливості менталітету, значеннєвий досвід особистості [6, с. 15]. 
 Поняття та шляхи формування соціальної компетентності учнів проаналізовані в працях М. Гончарової-Горянської, С. Бахтєєва, В. Слот, Л. Лєпіхової, І. Зимньої та ін.  Вагомим у розробку  питання формування соціальної компетенстності у навчально-виховному процесі школи є внесок  С. Бондар, О. Савченко, І. Єрмакова, І. Тараненка, Г. Селевка,  Л. Хоружої, А. Хуторського, Л. Пироженко, О. Пометун, С. Шишова та ін. У працях зазначених дослідників розкрито сутність поняття компетентнісного підходу в освіті, висвітлено шляхи та умови формування компетентностей учнів, а також представлено досвід практичної діяльності вчителів.
 Мета дослідження полягає в обґрунтуванні й розробці вправ для формування соціальної  компетентності  учнів.
Для досягнення поставленої мети в ході дослідження необхідно вирішити наступні завдання:
1. Дослідити поняття  «соціальна  компетентність».
2.  Визначити  методичні засади формування соціальної компетентності учнів молодшої та основної школи
3. Розкрити особливості формування соціальної компетентності учнів на уроках іноземної мови.
3. Запропонувати розробки уроків на формування соціальної компетентності учнів.
Об'єктом дослідження виступає соціальна  компетентність.
Предметом дослідження визначено процес формування й розвитку соціальної компетентності  учнів.
Для вирішення поставлених завдань були використані наступні методи: теоретико-аналітичний (аналіз методичної літератури), загальнодидактичний (аналіз програм, навчальної літератури), системний підхід (педагогічне проектування й моделювання), розробка навчальних матеріалів.
Наукова новизна дослідження полягає в уточненні поняття «соціальна компетентність» та визначенні тих знань, умінь та навичок, що мають бути сформовані у рамках соціальної компетентності.
Теоретичне значення дослідження полягає у визначенні загальних методичних засад формування соціальної компетентності учнів, а також у розкритті особливостей формування соціальної компетентності учнів на уроках іноземної мови.
Практичне значення дослідження полягає у розробці планів-конспектів уроків з англійської мови для різних шкільних ланок і  можливості їх  безпосереднього застосування в навчально-виховному процесі  ЗОШ.
 Структура роботи. Представлена робота складається із вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків.


РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ  ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ  ФОРМУВАННЯ  СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ ШКОЛИ


1.1. Поняття соціальної компетентності особистості

В процесі модернізації вітчизняної освіти одним із провідних завдань стає завдання по формуванню соціальних компетентностей  особистості в процесі її суб’єктної   самореалізації у виховному середовищі.  Необхідність вирішення такого завдання визначається місією, покладеною на освітні установи офіційними органами влади й очікуваннями суспільства, які визначають потребу громадян у розвитку соціальних компетентностей  у процесі одержання освіти.
Якщо розглядати соціальну компетентність як реалізовану можливість особистості в удосконаленні соціопростору в цілому і себе в цьому просторі, зокрема, можна прийти до висновку, що виховуєте середовище освітньої установи здатне моделювати соціальну поведінку людини, даючи їй можливість здобувати досвід суб’єктної  самореалізації, розвивати соціальні компетентності. Саме це положення стає значимим у процесі формування соціальних компетентностей через  виховуюче середовище [16, с. 14]. Результатом процесу соціалізації учнів, тобто  результатом реальної взаємодії школи й середовища стає новий рівень соціальної компетентності школяра. Тоді формування соціальної компетентності стає сьогодні для сучасної школи одним з важливих педагогічних завдань.
 Лук'янова  М. І.  зауважує, що соціальна компетентність  проявляється в активному освоєнні й присвоєнні людиною соціальних норм, правил, які виникають на різних етапах і у різних видах соціальної взаємодії, що є основою побудови й регулювання міжособистісних і внутрішньоособистісних  соціальних позицій, відносин. Це свідчить про значимість соціальної компетентності для внутрішнього світу людини і  для «вбудовування» її у світ відносин. Визначальним фактом є той, що соціальна компетентність виступає і як результат, і як умова успішної соціалізації. Чим вищий рівень розвитку соціальної компетентності, тим легше протікає процес соціалізації, тим успішніше здійснюється міжособистісна взаємодія. Чим більше стереотипів використовує і зберігає людина у своїй свідомості, тим легше вона вписується в різноманітні типові соціальні ситуації. Отже, людина, з високим рівнем розвитку соціальної компетентності, включена в широкі соціальні зв'язки, активна і гнучка, уміє «вписатися» в нові суспільні структури й умови.  Високий рівень соціальної компетентності характеризує соціально зрілу особистість, яка володіє адекватною самооцінкою, самодостатня, добре адаптована, з розвиненим почуттям власного достоїнства. Соціалізація й соціальна компетентність надають можливість адекватно адаптуватися в умовах соціальних змін, забезпечують правильну оцінку ситуації, прийняття вірних рішень з урахуванням ситуації [14, с. 241]
 В науці поняття «соціальна компетентність» функціонує у вузькому й широкому змісті.  У широкому змісті слова, всі  компетентності соціальні за своїм змістом і формою, тому що формуються, виробляються й реалізуються в  соціумі.  Соціальна компетентність у широкому змісті припускає знання історії розвитку й функціонування суспільства: засвоєння наукових основ філософських, соціально-політичних, економічних, юридичних, етичних знань й умінь, які описують і пояснюють людську практику. Соціальна компетентність у вузькому змісті слова характеризує оволодіння рядом соціально-психологічних знань і морально-правових суджень, що дозволяють успішно адаптуватися й активно діяти в тому або іншому соціальному оточенні [3, с. 11].
 На думку Н. В. Веселкової та Є. В. Прямікової, під соціальною компетентністю особистості  розуміються "знання, уміння й навички конкретного індивіда, придбані й засвоєні ним у результаті взаємодії із соціумом, і його здатність орієнтуватися в соціальному середовищі" [8, с. 34].
 На думку С.С. Бахтєєвої, соціальна компетентність полягає в: здатності людини ефективно вирішувати проблеми взаємодії із суспільством на основі актуалізації знань і досвіду в конкретній галузі життєдіяльності. При цьому регулятором соціальної дії виступає рівень включення соціальних норм у систему цінностей особистості;  здатності реалізації знань і можливості внутрішнього саморозвитку; досягненні поставлених цілей відповідно до  норм моралі, закону, культури; розумінні й знанні звичаїв, традицій, етикету у сфері спілкування, у дотриманні етикету, вихованості, у орієнтації в комунікативних засобах, властивих національному менталітету  [5, с. 18].
 У. Каннінг розглядає соціальну компетентність як пристосування, адаптацію окремої людини до норм і цінностей соціуму [10, с. 28].
 Л. І. Боголюбов  розглядає соціальну компетентність як процес досягнення соціальних цілей у певних умовах з використанням відповідних засобів, при якому відбуваються позитивні зрушення в розвитку особистості [7, с. 24].
 С.А. Учурова зауважує, що «соціальна компетентність - це базисна інтегративна характеристика особистості, яка відбиває її досягнення в розвитку відносин з іншими людьми,  забезпечує оволодіння соціальною ситуацією й дає можливістю ефективно вибудовувати свою поведінку залежно від  ситуації й відповідно до  прийнятих в соціумі норм» [20, с. 27].
  Таким чином, аналіз існуючих підходів до визначення "соціальної компетентності" дає підстави визначити соціальну компетентність як систему знань, умінь, ставлень, ціннісних орієнтацій і поведінкових компонентів (відповідного стилю спілкування), необхідних для життя в соціумі. Соціальна компетентність включає  в себе:
-  знання про функціонування соціальних інститутів у суспільстві; про соціальні структури; про різні соціальні процеси, що протікають у суспільстві; 
- знання рольових вимог і рольових очікувань суспільства до осіб, що мають певний  соціальний статус;  навички рольової поведінки, орієнтованої на той або інший соціальний статус; 
-  знання загальнолюдських норм і цінностей, а також норм (звичок, звичаїв, традицій, законів, табу й т.п. ) у різних сферах й галузях соціального життя - національній, політичній, релігійній, економічній,  духовній тощо; 
- уміння й навички ефективної соціальної взаємодії (володіння засобами вербальної й невербальної комунікації, механізмами взаєморозуміння в процесі  спілкування);
-  знання й уявлення людини про себе, сприйняття себе як соціального суб'єкта й т.д.
 Соціальна компетентність особистості має три аспекти:
-  інформаційний (когнітивний, знаннєвий);
- поведінковий (поведінка, вміння, навички);
- ціннісно-оцінний (морально-етичний) – див. таблицю 1.1.
Таблиця 1.1.
Компоненти соціальної компетентності [15, с. 3]
№ п\п
Компонент соціальної компетентності
Напрями набуття  особистістю  знань, умінь, навичок, цінностей та ставлень
1
Інформаційний (когнітивний, знаннєвий)
Знання:
- про правила комунікації;
- про суспільство та суспільні закони;
- про процеси прийняття суспільних рішень;
- про основи співпраці й спілкування з іншими та розв’язання конфліктних ситуацій
2
Поведінковий (поведінка, вміння, навички)
Уміння:
- визначати мету комунікації, застосовувати ефективні стратегії спілкування залежно від ситуації, емоційно налаштовуватися на спілкування з іншими;
- продуктивно співпрацювати з різними партнерами, виконувати різні ролі в групі та команді;
- застосовувати технології трансформації та конструктивного розв’язання конфліктів, досягати консенсусу, брати на себе відповідальність
3
Ціннісно-оцінний (морально-етичний)
Здатність:
- відчувати власну гідність, шанувати права людини;
- до співробітництва;
- визначати власну позицію;
- до соціальної відповідальності;
- бути принциповим; усвідомлювати потребу захищати права і власні інтереси, не порушуючи прав інших;
- бути толерантним

Інформаційний аспект соціальної компетентності розвиваються в процесі самоосвіти та саморозвитку під час написання творчих і наукових робіт, тестового контролю знань тощо.  Для формування поведінкового аспекту соціальної компетентності найбільш дієвими є активні й інтерактивні методи, такі як робота в групах, парах, соціологічні опитування, інтерв’ю.  Основою соціальної компетентності є ціннісний аспект, тому на уроках слід школярів учити знаходити моральний контекст в різних суспільних явищах і подіях [15, с. 3].
  1.2. Методичні засади формування соціальної компетентності учнів молодшої та основної школи

Традиційна освіта задавала точні параметри особистості, адекватні соціальним очікуванням і встановлювала чіткий алгоритм поетапних дій по формуванню  особистісних якостей у різні вікові періоди. Очікувані параметри особистості, насамперед, відбивали той запас знань, умінь, навичок, якими повинен був опанувати учень. Цілі,  зміст, засоби навчання були орієнтовані на досягнення найбільшого ефекту в оволодінні знаннями, уміннями, навичками.
 Для характеристики сучасної людини враховуються інтегральні властивості особистості: орієнтація на суспільні інтереси, свідомість, посилення внутрішньої детермінації поведінки, самостійність, відповідальність за наслідки своєї поведінки, уміння в найкоротший термін приймати оптимальне рішення.  Тому завданням сучасної школи є розвиток соціальної компетентності як однієї з основних ключових компетентностей, необхідних  для успішної інтеграції в сучасне суспільство, що сприяє формуванню особистості, здатної до реалізації своїх можливостей, соціально стійкої й одночасно мобільної, адаптованої, здатної виробляти й змінювати власну стратегію в мінливих обставинах життя [17, с. 16].
Соціальна компетентність є складовою життєвої компетентності сучасних школярів і характеризує їх спроможність налагоджувати продуктивну взаємодію з іншими людьми, працювати в команді, знаходити консенсус, запобігати конфліктам, приймати самостійні рішення, відповідати за їх наслідки для оточення, ціннісно ставитися до довкілля та власного «Я».
 Оскільки особистість – істота соціальна, то формат соціальної компетентності охоплює як соціальні мотиви, знання, навички, необхідні для успішної взаємодії із соціальним середовищем, так і самопочуття та самосприйняття особистості в мінливому соціумі. Прояв соціальної компетентності сучасного школяра під час процесу соціалізації характеризується такими показниками:
- приймати соціальні правила і норми, знаходити правильні орієнтири для побудови своєї соціальної поведінки;
- проявляти гнучкість у сприйнятті нових вражень та їх оцінці, прилаштовуватися до вимог соціальної групи, зберігаючи водночас власне обличчя;
- добирати корисні для свого соціального розвитку ролі, поводитися відповідально, співвідносити чекання інших з власними можливостями і домаганнями;
- орієнтуватися у своїх правах та обов’язках;
- уміти брати до уваги думку інших людей, рахуватися з їхніми бажаннями та інтересами, визнавати сильні сторони;
- гнучко поводитися з партнерами по спілкуванню; адекватно реагувати на їхні слова і дії; вміти вислуховувати, погоджуватися, відстоювати власну точку зору, домовлятися;
- виявляти толератність, емпатію, здатність співчувати і співрадіти;
 - налагоджувати з однолітками та дорослими гармонійні взаємини, домовлятися з ними; уникати конфліктів або розв’язувати їх мирним шляхом, утримуватися від образливих слів та агресивних дій;
- оптимістично ставитися до труднощів, уміти мобілізовуватися на їх подолання; проявляти витримку в стресових ситуаціях;
- бути здатним до відповідальності;   ініціювати допомогу та підтримку іншому;
- розраховувати на себе, рідних, близьких, знайомих, товаришів;
- гідно вигравати та програвати;
- узгоджувати свої бажання з можливостями та вимогами;
- контролювати та регулювати свою поведінку, утримуватися від негативних проявів;
- довіряти власному досвіду, спиратися на реалістичну самооцінку;
- уміти в разі потреби звернутися до людей за допомогою;
- володіти мовленнєвим етикетом, бути здатною ініціювати, підтримати та культурно завершити розмову;
- уміти тримати дистанцію, відчувати межу бажаної-небажаної поведінки;
- орієнтуватися в понятті «авторитет», пов’язувати його зі справжніми чеснотами і цінностями;
- поводитися совісно за відсутності контролю з боку дорослого; – бути людяною, справедливою людиною, вміти приймати  точку зору іншої              людини [17, с. 19].
Якщо говорити про формування соціальної компетентності молодшого школяра, то вона  має надпредметний характер і відбувається у процесі вивчення учнем загальнонавчальних дисциплін. Значний потенціал для опанування молодшими учнями соціально компетентної поведінки мають як зміст навчальних дисциплін, так і методика їх викладання.
Так, організація навчального процесу в школі, спрямованого на формування соціальної компетентності особистості учня, полягає у створенні умов для формування у нього досвіду пізнавальної діяльності, різних способів та досвіду практичної й творчої діяльності, інтеграцію теоретичного і практичного змісту освіти, моделювання за допомогою педагогічних технологій контекстного навчання предметного та соціального змісту життя й діяльності молодшого школяра, а також ціннісного ставлення до оточуючої дійсності.
Оскільки опанування соціальною компетентністю має міждисциплінарний характер, то застосування саме інтерактивних методів навчання під час вивчення навчальних дисциплін сприятиме розвитку ефективної міжособистісної взаємодії між молодшими школярами.  Організація навчального процесу в інтерактивній формі змінює звичну його логіку: процес вибудовується не від теорії до практики, а від формування нового досвіду до його теоретичного осмислення через застосування. Особливо цінним є цей аспект у контексті формування соціальної компетентності, оскільки вчитель не може бути єдиним джерелом знань і досвіду, а набуття соціальних знань та формування вмінь, нав’язане «згори», часто викликає внутрішній спротив і намагання підійти до процесу формально.
Основними методами, формами та прийомами навчання, які сприяють формуванню соціальної компетентності під час вивчення молодшими школярами навчальних дисциплін, є такі: робота в гуртках, асоціативний кущ, метод фокальних об’єктів, мікрофон, дидактичні ігри, робота  в парах та інші [17, с. 22].
Якщо говорити про формування соціальної компетентності учнів основної школи, то вона входить у групу ключових компетентностей, якими повинні володіти учні, та відображена у всіх освітніх галузях, які ними вивчаються. 
Основними педагогічними технологіями, які доцільно використовувати у навчально-виховному процесі  з учнями основної школи є:
- технологія проблемного навчання;
- технології комунікативного навчання;
- технології блочно-модульного навчання;
- елементи технології інтенсивного навчання на основі схемних і знакових модулів навчального матеріалу (В. Ф. Шаталов);
-   технологія профільної та ринкової диференціації (Г. К. Селевко) [15, с. 5]
Основними методами та прийомами формування соціальної компетентності  учнів основної школи можна назвати такі:
- методи діалогу та полілогу;
- ігрові методи;
- прийом актуалізації суб’єктивного досвіду учнів (опора на життєвий досвід дитини або на отримані раніше знання);
- прийоми створення ситуацій колективного та індивідуального вибору;
- рефлексивні прийоми та методи;
- методи діагностики та самодіагностики [15, с. 5].
Основними формами навчання у ході формування соціальної компетентності  учнів основної школи можуть бути такі:  дидактична гра,  практична робота, лабораторна робота, лекція, семінар,  конференція та ін.





  1.3. Особливості формування соціальної компетентності на уроках іноземної  мови

Важливим фактором формування соціальної компетентності учнів на уроках іноземної мови є застосування нових технологій, методів та прийомів. Так, такі технології як проектна діяльність, навчання в співробітництві, технологія критичного мислення, технологія розвиваючого навчання, ігрові технології  розвивають інтерес до іншомовного спілкування, розширюють його предметний зміст. При формуванні соціальної  компетентності актуальним є  також використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Наприклад,  проектну технологію вважають  продуктивною,  оскільки вона створює  унікальну  можливість  для  особистісного зростання учнів,  орієнтує  їх  на  розкриття    творчого  потенціалу  й  розвиток  пізнавальних інтересів. Алгоритм  роботи за проектною технологією,  використовуваний    у  навчальному процесі наступний – рис. 1.1. [18, с. 19]
Висування  гіпотези
Створення  проблемної   ситуації
Аналіз проблеми





Презентація
Реалізація
Конкретизація  й  осмислення

Рис. 1.1. Алгоритм  роботи за проектної технології

Проектна методика - це особистісно орієнтований  вид   діяльності,  що  забезпечує  умови  самопізнання, самовираження й самоствердження.  У процесі виконання проектних робіт учні  збирають, систематизують   й  узагальнюють  багатий  оригінальний  матеріал.  При  цьому   учні  звертаються  не  тільки  до  різних  друкованих  джерел,  але  й  до  джерел  у  мережі  Інтернет [18, с. 20]. 
 Навчання  в  співробітництві  допомагає  створити умови  для  активної  спільної  навчальної  діяльності   учнів у різних навчальних  ситуаціях.  Інтерактивна  взаємодія  учнів  у парах  або  групах  забезпечує  практичне  використання  мови   в ситуаціях, що  моделюють  реальну  дійсність. Дана  технологія  розвиває  в  учнів  потребу  постійно вдосконалювати  свої  мовні  й  творчі  здібності.
Для  успішної взаємодії  в  різних  ситуаціях  спілкування  використовують метод  рольового  спілкування.  Щоб  діалог,  як  форма  спілкування, відбувся й став реальністю,  учні  повинні дотримуватися наступного алгоритму:
- встановити контакт зі співрозмовником, запросити й дати   інформацію   з ходу бесіди для вирішення поставленого комунікативного завдання;
- розпочати, підтримати й закінчити розмову;
- виразити своє ставлення  до обговорюваного питання;
- з'ясувати думку й ставлення співрозмовника;
- чітко  орієнтуватися  у  фактах  іншомовної  культури  й  уміти  дати  оцінний опис фактів, реалій і подій;
- адекватно інтерпретувати факти іншомовної  культури, проявляючи  почуття  такту й толерантності [12, с. 14].
 Діалогічна форма спілкування спонукує брати активну участь у народженні нових думок, сильніше, ніж монологічна зачіпає емоційну сферу, розвиває наполегливість у відстоюванні своєї думки, мотивацію до вивчення іноземної мови, що, в остаточному підсумку, сприяє формуванню комунікабельності учнів, їх  психологічної готовності до ефективного спілкування  іноземною мовою та соціальної компетентності [13, с. 37].
Для розвитку й формування  соціальної  спрямованості досить ефективними  є уроки, що  імітують які-небудь  заняття  або  види  робіт: подорож,  екскурсія,  захист проектів,  урок - рольова  гра,  урок-конкурс,  урок-вікторина й інші.  
Матеріалом  для  навчання  аудіюванню можуть служити автентичні  тексти інформаційно-довідкового  характеру:  аудіоінформація  в  галереях  і музеях,  путівники  для  туристів,  оголошення  в  аеропорту,  на вокзалі,  у транспорті.  Крім  цього,   учням  пропонуються  тексти,  які  можуть зустрітися  в  реальному  житті  при  навчанні  або  при  відвідуванні  країни досліджуваної  мови:  прогноз  погоди,  новини,  спортивні  репортажі, інструкції,  інтерв'ю. З  урахуванням  віку,  тематики  й  проблематики  учням  доцільно пропонувати    автентичні  тексти  різних  стилів: публіцистичні, науково-популярні, філологічні, художні [18, с. 23]. Після прочитання таких текстів  учнів можуть обіграти різні сценки на різні теми як в парі, так і в групі.
Навчання на основі автентичних текстів  дозволяє:
1) навчити читати тексти в оригіналі, здійснюючи різні види читання (вивчаюче, ознайомлювальне, переглядове, пошукове);
2) навчити обговорювати суспільно-політичні теми й проблеми;
3) навчити висловлювати своє ставлення до прочитаного;
4) удосконалювати слуховимовні, лексичні, граматичні навички;
5) реалізувати міжпредметні зв'язки, підвищувати рівень загальної культури й освіченості студентів, розширювати їх кругозір [4, с. 26].
Діючим прийомом  групової роботи є  компаративний аналіз. Учні знайомляться із текстом, що містить інформацію про реалії іншомовної культури, обговорюють його, а потім складають аналогічний текст, який описує подібні явища й реалії вітчизняної дійсності.  Порівнюючи та обговорюючи, учні виділяють загальне й специфічне, що сприяє об'єднанню, розвитку розуміння й доброго ставлення до країни, людей, традицій [9]. 
До найбільш дієвих технологій та методів формування соціальної компетентності можна також віднести:  порівняльно-співставний метод, який включає різного роду дискусії (наприклад, на заняттях обговорюються традиції, звичаї, які значною мірою  відрізняються від рідної культури);   різноманітні ігрові технології та  технології  групової  проблемної роботи тощо.
 Для організації більш ефективного спілкування, особливо  іноземною мовою,  варто також враховувати визначені кількісні та якісні характеристики класу:  оптимальний обсяг  групи (12-15 осіб, класи діляться на групи);  особистісні характеристики; просторове розміщення учасників спілкування (сидячи, півколом, обличчям друг до друга) і т.п.  Одним з основних правил, відповідно до  яких вчитель організує міжособистісну взаємодію й спілкування на занятті,  є встановлення неформальних  і рівноправних, емоційно  насичених та позитивних відносин між всіма учасниками процесу спілкування. Групова діяльність здійснює позитивний вплив на  особистість учня, розширює його кругозір, дозволяє налагодити взаємодію з однокласниками.
 Найбільш плідними з точки зору  високого рівня самостійності, уміння порівнювати, узагальнювати, аналізувати,  висловлювати власну думку, освоювати соціально значимі навчальні та особисті цінності є активні ігрові методи   роботи: диспути, дискусії, "круглі столи»,  рольові і ділові ігри, "прес-конференції" і т.п.  – рис. 1.2.
Рис. 1.2. Активні методи навчання

Активні методи навчання ставлять учня у різні позиції, дозволяють грати різні ролі. І чим різноманітніші ці ролі, тим різноманітніше  буде розвиватися особистість учня. Його мисленнєва діяльність набуде системного характеру, виробиться гнучкість мислення, уміння орієнтуватися у ситуації.  При цьому вчитель не буде просто давати знання, керувати процесом їх здобуття, скільки стимулюватиме дослідницько-пізнавальну діяльність учнів, скеровуватиме її на набуття практичного досвіду, формування ключових компетентностей [19, с. 19].
 Соціальна компетентність формується, якщо регулярно на уроках іноземної мови ставити перед учнями проблемні запитання, для відповіді на які потрібно активізувати не лише здобуті знання, а й залучити власний життєвий досвід, приклади з вітчизняної або зарубіжної  літератури.   Під час обговорення на уроках іноземної мови якоїсь  проблеми доцільно влаштовувати диспути, дискусії, проводити конференції, усні чи письмові дебати. Ці форми організації навчального процесу дозволяють не лише обговорити важливі питання, вислухати думки всіх бажаючих, а й прийняти групове рішення з одночасним тренуванням учасників у відповідних комунікативних уміннях та навичках (риториці, здатності працювати в команді, толерантності, навичках критичного та логічного мислення).
 Ще одним ефективним методом формування соціальної компетентності на уроках іноземної мови  є рольові ігри.  Гра -  це одночасно й сукупність норм, що забезпечують стабільність буття, і школа соціалізації, готовність до непередбачуваних життєвих ситуацій. Саме ця особливість гри дає змогу дитині знайти спосіб поєднання емоційного та раціонального компонентів особистості, примирити тенденцію до самоствердження з тенденцією підкорення соціальним обмеженням [13, с. 72].
Проведення на уроках іноземної мови узагальнення й систематизації знань дидактичних ігор ( «Мовний турнір», «Брейн-ринг», «Найрозумніший»), тематичні вікторини дає змогу учням застосовувати свої знання й уміння в нестандартних умовах, презентувати себе як інтелектуально розвинену й творчу особистість.
Учасники гри в кожній конкретній ситуації повинні радитися один з одним, заперечувати, доводити свою точку зору, вислуховувати співрозмовника й намагатися його зрозуміти.   Тоді ігрова діяльність, високо мотивована, стає основною формою реалізації навчального процесу. У рамках  ігрової діяльності, яка стає ніби справжньою,  коли мотив і ціль її збігаються, легше проявляються особистісні риси кожного, приховані, нереалізовані іноді у повсякденному житті, особливості характеру темпераменту.
 Таким чином, формування соціальної компетентності учнів на уроках іноземної мови  через застосування як традиційних, так і нових  технологій та методів навчання  дає можливість досягнути таких результатів: виходу учня на позицію активного партнера навчання; досягнення багатовекторних зв’язків в обміні інформацією між учнем і вчителем; заохочення творчості учасників; активізації індивідуальних розумових процесів учнів; поєднання теорії та практики. Але найголовнішим здобутком є формування самодостатніх, підготовлених до свідомої та ефективної діяльності в різних сферах життя людей.
     РОЗДІЛ 2. ПРАКТИЧНА РЕАЛІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ  ПО ФОРМУВАННЮ СОЦІАЛЬНОЇ  КОМПЕТЕНТНОСТІ  УЧНІВ НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ



2.1.  Уроки для молодшої школи

Урок англійської мови в 3-му класі
Тема:  «Seasons».
Цілі уроку:
Навчальні:   вивчення нових лексичних одиниць, формування лексичних і граматичних навичок говоріння в діалогічній і монологічній формах; розвиток навичок фонематичного слуху.
Розвиваючі:  розвиток здатності працювати в парах та у групах.
Виховні: виховання інтересу до вивчення  іноземної мови.
Обладнання уроку:    ноутбук, магніти, картки з діалогами по темі (з лексичними одиницями), наочність по темі,  підручник "Англійська мова. 3 клас"  (Несвіт А).
Очікувані результати:
Учень повинен знати: лексичні одиниці з теми «Seasons».
Учень повинен вміти: взаємодіяти з одногрупниками у ході групової та парної роботи в класі.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Вітання.
Вчитель: Good afternoon my dear boys and gіrls! (Діти вітаються). How are you? Get ready for the lesson. І am very glad to see you. Sіt down, please. Let us begіn the Englіsh lesson.
Вчитель:Who іs on duty today? What іs the date? What day of the week іs іt today? (Діти дають відповіді). Thats rіght….. Thank you.
ІІ. Мовна зарядка.
Вчитель: Let us begіn our lesson wіth the revіew of the topіc "Clothes". Let us play a lіttle wіth the ball.
Учитель називає слова по темі "Одяг" українською мовою і за допомогою маленького м'яча веде фронтальне опитування.
ІІІ. Постановка завдань уроку.
На дошці слова з теми "Одяг" розбиті на три групи: "Зима", "Літо", "Весна, осінь".
Winter
summer
spring/autumn
Fur cap
dress
jacket
High-boots
shoes
boots
Fur coat
T-shirts
cap
Skirt
mittens
sandals

Завдання полягає у тому, що учні повинні знайти зайве слово в групі слів, визначаючи зимовий, літній та весняно-осінній одяг.
Вчитель: Chіldren, look at the blackboard, you can see the words іn three groups, please fіnd out the word, that does not go well to other words.
Вчитель: How do we name these groups? (Для  учнів назви пір року незнайомі, діти називають їх, переводять  нові лексичні одиниці самі виводять тему уроку).
Таким чином учитель підводить учнів до теми уроку, записує тему уроку на дошці.
Вчитель: Today we shall know about seasons. We shall work wіth the dіalogues.
ІV. Введення нових лексичних одиниць по темі.  Аудіювання.
Вчитель: Now learn to pronounce and use the new words. Lіsten and repeat the new words after the speaker. ( wіnter, summer, autumn, sprіng ).
Учитель показує картинки по темі "Пори року", діти слухають диктора й повторюють.
V.  Тренування в усному мовленні.  Робота із книгою.
Вчитель: Open your books, be attentіvely.  Рage number 10, exercіse 1. Watch the pics.
Вчитель ставить запитання до картинок:
1. What is the season?  (ріс. 1, pic. 2…).   Діти читають назви пір року вголос.
2. Say what season comes after ... (2 p-s).  Вчитель вказує на учня і той відповідає.
3. Say what do you lіke to do іn ...(2 p-s)  Вчитель вказує на учня і той відповідає
4. Say what іs your favourіte season, what season you lіke best of all.  Вчитель вказує на учня і той відповідає…
Вчитель: Now open page number 11, exercіse 4.   Work  in paіrs. Make a dіalogue
Діти працюють у парах, один задає запитання, а інший відповідає. На наступне запитання учні міняються ролями.  Учитель опитує одну пару вголос.
 V.  Групова робота.
 На дошці опорний сигнал у вигляді схеми із чотирьох кольорових кружків (жовтий, білий, зелений і різнобарвний).  Учні розучують вірш за допомогою даного опорного сигналу.
Autumn іs yellow,
Wіnter іs whіte,
Sprіng іs green,
Summer іs brіght.
Нове слово - яскравий - brіght.
VІ.   Продовження групової  роботи.
Вчитель ділить клас на 3 групи, кожному учневі роздає полілоги, кожній групі однаковий полілог, тобто  - 3 різні полілоги.
Полілог 1.
Учень  1: Hello! How are you? Do you lіke sport?
Учень  2: Hі! Yes, І do. І lіke wіnter sport games. And you?
Учень  1: І lіke to swіm іn summer. And, Pete, do you lіke to play wіnter sport games?
Учень  3: Yes, of course, І do. І lіke to sledge very much.
Полілог 2.
Учень  1: Hі! What do you usually wear іn summer?
Учень  2: Hі! І put on my T-shіrt, shorts and sandals
Учень  3: And what do you lіke to put on іn sprіng or іn autumn?
Учень  1: І put on my red jacket, boots and a cap.
Полілог 3.
Учень  1: How іs the weather іn wіnter?
Учень  2: Іt іs cold. І lіke summer.
Учень  3: Oh! Yes, іt іs hot іn summer.
Учень  1: І lіke sprіng. І t іs warm and green.
Діти читають нові полілоги, просять допомоги у вчителя.
Учні міняються картками, завдання кожного - навчитися читати всі 3 полілоги, тому діти допомагають один одному. Регламент, учні за сигналом закінчують роботу.  Учитель опитує одну групу усно (читання полілогу).
VІІ.   Ігрова діяльність.
Гра "Ромашка".  Діти діляться на 2 групи, перша - серединка квітки, друга - пелюстки. У процесі гри "пелюстки" змінюються по колу, а "серединка" ні. "Пелюстки" ставлять запитання, а "серединка" відповідає, учні змінюються, доки не приймуть вихідного положення. Потім можна поміняти групи.
 Вчитель: Pupіls stand up please, come to me, we have a game. Your group іs the mіddle of the flower, your group іs the petals. The petals change.
Питання 1 : How іs the weather today?
Відповідь 1 : Іt іs hot!
Питання 2 : ….
VІІІ.   Підведення підсумків уроку. Виставляння оцінок.
Вчитель: Now, І am puttіng marks for your work. Іt was great!
Chіldren, tell me what dіd you know today? Do you lіke the lesson?
ІХ. Домашнє завдання.
Вчитель:  Your homework іs to wrіte 5 sentences about what you wear іn wіnter, sprіng, summer and autumn. Open your note-books and wrіte down your homework.
Thank you. The lesson іs over. You may be free, good bye.


Урок англійської мови в 3-му класі
Тема:  «Лист закордонному другу».
Цілі уроку:
Навчальні:   закріплення навичок написання неофіційного листа  англійською мовою;  
 Розвиваючі:  розвиток здатності орієнтуватися в соціальних аспектах взаємодії між людьми; розвиток мотивації до подальшого оволодіння іноземною мовою.
 Виховні: виховання інтересу до іноземної мови шляхом включення в практичну діяльність.
Обладнання уроку:   конверт із листом Тома, текст листа - кожній дитині;  картки з англійськими словами, із транскрипцією по темі;  зразок оформлення листа;  демонстраційні картки з адресою;  картки із завданням «відзнач «+» або «-»;  картки із завданням «вибери правильну відповідь».
Очікувані результати:
Учень повинен знати: лексичні одиниці з теми «Листи друзям»; правила оформлення листа.
 Учень повинен вміти: повідомлення про себе в усній і письмовій формі; правильно написати адреси на конверті; взаємодіяти з одногрупниками у ході групової та парної роботи в класі.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап. Привітання
Вчитель:  Good morning dear children. I'm glad to see you. Let's begin our lesson. Look. I have a letter. It is for you. Do you want to know what it is about? Let's remember everything we know. (Діти здороваються із учителем і розповідають вірш «Good morning»)
II. Фонетична розминка
Вчитель: Now, let's repite the months from every seasons. (Діти називають літні, осінні, зимні та весняні місяці).

Вчитель: Well done. Тепер ми з вами перейдемо до нової теми: «Writing letters to friends».
ІІІ.  Актуалізація вивчених лексичних одиниць. Мовна розминка
Вчитель: Let's remember the words. Please, read the word, find the transcription and translate it into Ukrainian. Work in pairs. (Діти працюють у парах: підбирають транскрипцію до слова, дають переклад).
Вчитель: Good. Які ж ключові слова нашої теми?
(Діти дають відповідь:  letter , friend, address, to write).
 ІV. Вивчення нового матеріалу. Ознайомлення з листом Тома.
Вчитель:  Давайте ж познайомимося з листом, а також розглянемо конверт із адресою. Кому довіримо читання листа?
Вчитель: Please ...read the letter (1 дитина читає лист уголос, інші слухають).
Вчитель: Thank you... Діти, що ви довідалися з листа? Хто написав лист? Про що? (Відповіді дітей).
V. Первинна перевірка нових знань
Вчитель: Зараз я роздам вам текст цього листа (Додаток А, завдання 1), щоб ви краще могли познайомитися з автором (У кожного учня текст листа для читання про себе). 
Вчитель: Look through the letter. А зараз давайте подивимося, наскільки добре ви зрозуміли текст.  Відзначте «+» ті пропозиції, які відповідають тексту, і «-» не відповідають тексту - Додаток А, завдання 2. (Діти в парах працюють на картках «+» й «-» відзначають речення).
Вчитель: Давайте перевіримо ваші відповіді.
(Діти по черзі читають відзначені «+» речення).
Вчитель:  Тепер попрацюйте з карткою «Вибери правильну відповідь» - Додаток А, задання 3 (Кожен учень виконує завдання).
VІ. Закріплення нових знань.
Отже, що ж Том розповідає про себе? Закінчіть речення (речення записані на дошці).

1. My name is ...
2. I am ... years old.
3. My birthday is on the ...
4. I live in ...
5. My ... is long and nice.
6. My house's number is ...
7. I have a ...
8. My dog's name is...
9. My cat's name is ...
10. I like...

Діти по черзі виходять до дошки й вставляють пропущені слова:  7th of April, London, Clean Street, 5, dog and a cat, Grey, Pussy, football and tennis, Tom, 9.
Вчитель: Well done! Thank you. Now let's have a rest (Діти розповідають вірші й виконують зарядку -  «Stand up, clap, clap», «Touch your head»)
 VІІ.  Застосування знань
Вчитель: Діти, а ви б хотіли листуватися з Томом? А ми зможемо написати йому лист? А конверт підписати зможемо? А що для цього треба знать? Як називається та людина, що пише листа? (адресант), а кому пишуть? (адресат) Знайдіть у листі речення, де Том повідомляє свою адресу (Діти називають речення  з тексту).
На дошку вивішуються картки зі словами: London, Clean Street, 5, Scott, UK, Tom, W 13 NP. 
Вчитель:  Як правильно розмістити слова адреси на закордонному конверті? (Діти по черзі виходять до дошки й розміщують слова в правильному порядку)
Вчитель: Тепер давайте писати лист Тому. У неофіційному листі можна написати адресу у верхньому правому куті аркуша паперу до написання самого листа.  Wrіte down the address on your paper (Діти записують адресу на аркуші  паперу).

 VІІІ. Узагальнення й систематизація знань.
Вчитель:  Отже, діти, а з чого потрібно почати свій лист? Спочатку - дата написання листа. Потім – ввічливе звернення Dear Tom на наступному рядку. Обов'язково дякуємо за написаний лист: Thank you for your letter. Далі - розповідь про себе. Чим закінчимо свій лист? Please wrіte back. Your pen frіend. Своє ім'я (Діти відповідають на питання й записують речення  на окремі аркуші, дивлячись на зразок учителя).
 ІX. Інформація про домашнє завдання
Діти, вдома  напишіть, будь ласка, Тому про себе (зразок - лист Тома).
Діти записують домашнє завдання.
X.  Підведення підсумків уроку
Отже, наш урок підходить до кінця.  Що було цікавого? У чому були труднощі? Над чим треба ще попрацювати? (Діти відповідають на питання)
The lesson іs over. Good-bye (діти прощаються із учителем).
















2.2. Уроки для середньої  школи

Урок англійської мови в 6-му класі
Тема: «How to desіgn a happyhouse»
Цілі уроку:
Освітні:   розвивати вміння аудіювати з метою отримання конкретної інформації;  продовжити формування лексичних і граматичних навичок говоріння в діалогічній і монологічній формах.
Розвиваючі:  розвиток  слухової пам'яті й довільної уваги; розвиток здібності  до аналізу, порівняння та зіставлення; розвиток міжособистісної взаємодії у ході спільної групової роботи та роботи у парах.
Виховні: мотивувати учнів на вивчення іноземної мови.
Устаткування уроку: плакат із зображенням двоповерхового будинку в розрізі; аудіозапис діалогу в магазині взуття; картинки із зображенням предметів меблів для будинку; відеофрагмент навчального мультфільму «Маззі»; відеофрагмент навчального фільму «Вікно в Британію»; магнітики зі смайликами.
Очікувані результати:
Учень повинен знати: лексичні одиниці з теми «How to desіgn a happyhouse».
Учень повинен вміти: зробити повідомлення про свій будинок або квартиру себе в усній і письмовій формі;   взаємодіяти з однокласниками у ході групової та парної роботи в класі.
ХІД УРОКУ
І.   Привітання. Організаційний момент, акцент на початок роботи.          
Вчитель:  Hello.  І'm glad to see you and І'm happy to see you agaіn at the lesson today. (Учні вітають учителя, настроюються на урок).
ІІ.   Формулювання теми та завдань уроку.
Вчитель:  «Home, sweet home» - say the Brіtіsh. So, we're goіng to know something new about own home.


ІІІ. Активізація знайомих лексичних одиниць у мові.  Закріплення лексичного матеріалу.
Вчитель: Озвучте предмети, представлені на картинках: vase,  bedroom, wardrobe, bed, armchaіr, kіtchen,  table, lіvіng room, dіnіng room, sofa (Учні називають побачені предмети на картинках).
ІV.  Аудіювання.
Вчитель: Watch a fіlm on TV and check up your suggestіon!
Перегляд фрагменту  відеофільму «Вікно в Британію». Потім учні розповідають, що побачили у фільмі: принципи побудови британського будинку, розміщення кімнат, кількість поверхів і т.д.
V. Введення в ситуацію «магазин меблів». Аудіювання-2 (презентація нового лексичного матеріалу: реплік продавця й покупця).
Вчитель: Уявіть, що у вас є власний будинок, але вам потрібні меблі в будинок.  Our rooms are in the house, but we haven’t got any pieces of furniture. Where can we buy them? (In a shop)   Well, people buy different thins in the shops.  Listen to the conversation between the customer and salesperson; guess what the customer wants, (what colour, size).
Учні прослуховують діалог у магазині.
 - Can I help you?
 - Yes, I’m looking for some boots.
 - What colour?
 - Brown.
 - What size?
 - Forty-one.
 - Here you are.
 - Thanks.
VІ.  Перевірка розуміння нової лексики:
 Who says the following?
1. I’m looking for …
2. Can I help you?
3. What colour?
4. Brown.
5. Here you are.
6. Thanks.
Діти відповідають на запитання і по черзі виходять до дошки й розвішують аркуші з репліками в зазначеному порядку.
VІІ. Інтерактивна гра «магазин меблів».  Активізація лексики по темі «меблі, кімнати».   
Вчитель: Now we are ready to buy furniture for our house. Just imagine that one of you will be the salesperson in a furniture shop. Buy any thing you’d like without money.
Діти розігрують ситуацію «у магазині», виконуючи ролі продавця й покупця.
VІІІ. Вправи репродуктивного характеру. Контроль розуміння лексики.
Вчитель: Well, we can fill in the rooms.   Put an armchair in the dining room,  a sofa and a vase in the living room, a table in the kitchen, a wardrobe in the bedrooma bed in a parents’ room (Учні розвішують «куплені» предмети меблів у відповідні кімнати на плакат із зображенням будинку).
ІХ. Повторення прийменникових фраз. 
Вчитель:  There is no order in our rooms. How to put each thing to its place?
Діти відповідають:   A table, my, green, in front of, home, red, is, a sofa, opposite, blue, my, a wardrobe, castle, brown, in the middle, an armchair, next to…
Х.  Аудіювання.
Вчитель:  Nadya and Sasha live in Vinnitsa. Liaten  to their talking about Naday’s new room, design it (Place toy furniture on the right places. Stick pictures on poster. Put pictures on magnet board.)
Учні дивляться відеосюжет і виконують завдання, записуючи відповіді в зошити.  Двоє осіб наклеюють магніти з меблями на  магнітну дошку.
ХІ.  Формування монологічного висловлювання.
Вчитель: Look at her room! Did you design right? Well, your room is cosy and comfortable, isn’t it? Tell us about this room, please!  (Діти складають докладний опис своєї нової кімнати, яку вони б хотіли мати,  і розповідають про неї).
ХІІ.   Заключний етап уроку:
Вчитель:  I think that There is no place like home! We have just built our new house. How do you feel here?  Put magnets with a smile on a poster.  You’ve got good marks for the lesson (Учні підбивають підсумок своєї діяльності на уроці, розвішуючи на плакат із зображенням будинку магнітики-смайлики).
Вчитель: I wish you to be good at English and to feel yourself comfortable at home!
ХІІІ.  Домашнє завдання: написати листа своєму другу і описати свій новий будинок.





















Урок англійської мови у 7-му класі
Тема: «Які у вас захоплення?» (слайд 1, додаток Б)
Цілі уроку:
Освітні:  сформувати граматичні навички говоріння: навчити вживати в мові  прикметники, що кінчаються на іng, ed;  розвивати вміння читати, розуміти на слух з отриманням загальної й детальної інформації.
Розвиваючі:  розвивати здібність до слухової диференціації, до виведення мовних закономірностей, здійснювати репродуктивні й продуктивні дії.
Виховні: формувати потребу у вивченні іноземної мови, розуміти й поважати думку іншої людини.
Устаткування уроку: маркери; мультимедійне устаткування; презентація в Power Poіnt; коробка з питаннями; картки зі словами; бланки для запису улюблених занять однокласників.
Очікувані результати:
Учень повинен знати: як правильно вживати в мові  прикметники, що кінчаються на іng, ed;  лексичні одиниці з теми «Які у вас захоплення».
Учень повинен вміти: розуміти на слух інформацію з телефільму або аудіозапису; здійснювати репродуктивні й продуктивні дії;   взаємодіяти з однокласниками у ході групової та парної роботи в класі.
ХІД УРОКУ
І. Початок уроку. Введення в ситуацію.
Вчитель: Please, choose a marker and take a seat at the desk of this colour. So, we have divided into 3 teams (Учні входять у клас, вибирають кольорові маркери й сідають за стіл з маркером такого ж кольору. Таким чином, група ділиться на три команди).
Вчитель: Let’s start our work. Let me introduce myself. My name is Mary Lentain. I am a correspondent of the Young Telegraph. In the Young Telegraph we have published a school out survey which gives the information about British children’s afterschool activities. And now we are going to write about Russian children’s hobbies and free time activities. Do you want to help me? (Діти відповідають ствердно)
ІІ. Лексична гра.
Вчитель: First let’s play with words. Do you like playing? Look at the screen.  The first team is reading any sentence, the second team is translating it, the third one is checking if it is correct. Then we’ll change roles. Thank you! (Слайди 2, 3, 4)
ІІІ. Мовленнєва гра.  Підготовка до  діалогічного мовлення.
Вчитель:Now we are playing another game. One of the teams is passing the box, the other team is reading the words on this paper, when the reader pronounces “stop!”, the member of the first team is taking a card and  reading a question, the third team is answering the question.
Запитання в коробці:
1. When you relax after school, what do you prefer doing?
2. What do you like watching on TV?
3. What do you like to read?
4. How do you help your parents around the house?
5. Which is your favourite sport?
6. What do you do after school?
Допоміжні картки зі словами:
a change from                   to be crazy about              enjoyable
amusing                             to be out                           to get a lot out of
to be fond of                      to go out                           to get pleasure from
to be keen on                     bowling                            to hang out
to be mad about                 a CD                                in my leisure time
in my free time                  sweets                              excited about
in my spare time               a tape                                a horse
a pastime                           amused by                        interested in
to prefer                             bored with                        a recorder
relaxing                              a course                           relaxed
ІV Хорова робота. Закріплення запитань.
Вчитель: Please, look at the screen, read the questions all together and then say which question wasn’t pronounced in the game (слайд 5). Діти дають відповіді (не було першого запитання, яке записане у назві слайду).
 V .  Діалогічне мовлення. Формування  навичок говоріння.
Вчитель: You have learned from your textbooks what British children do after school. Their favourite afterschool activities are: dancing, swimming, playing on computer, watching TV, reading, going shopping, playing sports, helping parents (Діти дивляться слайд 6).
Вчитель: What do you like doing after school? Please, speak about your afterschool activities and I’ll publish your dialogues in the Young Telegraph.
Наприклад, діалог двох дівчаток може бути таким:
1. Which of afterschool activities do you like?
2. I like being alone and relax.
3. When relax, what do you prefer doing?
4. I prefer watching TV.
5. What do you like watching on TV?
6. I like watching concerts.
7. Watching concerts?
8. Yes, I am keen on pop music. It’s a change from boring school life.
9. I see. Who is your favourite singer?
10. Dima Bilan.
Наприклад, діалог двох хлопчиків може бути таким:
1. What do you do after school?
2. I go in for sport.
3. Which is your favourite sport?
4. I am crazy about cycling.
5. Do you get pleasure from riding a bike?
6. Yes, it’s relaxing.
7. And I’m keen on football. I get a lot out of it.
8. I see.)         
VІ.   Граматика.   Тренування у вживанні в мові прикметників.
Вчитель: How do the British children describe their hobbies and feelings? Please, read the rule in the book.
Please, read some sentences on the screen and say in which column British children express their feelings and in which column they describe their hobbies (Слайд 7). Учні читають і співвідносять речення  в першій і в другий колонках
Потім вчитель просить вибрати правильні слова в реченнях на слайді 8.
 VІІ.  Монологічне мовлення.
Вчитель: Now I think that you are ready to tell me about your hobbies. Do you want to tell me about your hobbies? I’ll publish the result of the survey in the YT, and British children will be excited to read it. While listening to your friends, please, fill in the blanks in order to find out which are boys’ hobbies and which are girls’ hobbies.
Вчитель роздає бланки з іменами учнів, у яких потрібно  вписати їх хобі, коли вони будуть розповідати про них. Потім  підводять підсумки, які хобі в хлопчиків, які - у дівчинок, та які найпопулярніші серед українських дітей. Слайд 9 показує хоббі британських і українських дітей.
Вчитель: Thank you very much. I was excited listening to your stories. So, which are boys’/girls’ hobbies? What is the most popular hobby among boys/girls?
 VІІІ.   Підведення підсумків роботи.
Вчитель: Children, I am excited to work with you. You are smart boys and girls. You have tried hard.
I think you should get good marks. Thank you for your work. Please, repeat at home your stories about hobbies (слайд 10)






 2.3. Уроки для старшої   школи

Урок англійської мови в 10-му класі  на тему «Молодіжні субкультур»
Цілі уроку:
Освітні:  удосконалення навички говоріння по темі «Молодіжні субкультури»; удосконалення навички аудіювання; удосконалення навички діалогічної мови.
Розвиваючі: розвиток самостійності, здатності до логічного викладу, мовний здогад, здатності здійснювати продуктивні мовні дії.
Виховні:  формувати потребу у вивченні іноземної мови, розуміти й поважати думку іншої людини.
Устаткування уроку:  інтерактивна дошка, аудіозапис.
Очікувані результати:
Учень повинен знати:  лексичні одиниці з теми «Молодіжні субкультури»; правила побудови діалогу.
Учень повинен вміти: підтримувати та ініціювати діалог;  розуміти на слух інформацію з аудіозапису; здійснювати репродуктивні й продуктивні дії;   взаємодіяти з однокласниками у ході групової та парної роботи в класі.
ХІД УРОКУ
І. Початок уроку. Введення в ситуацію.
Вчитель:  I`m glad to see you today. We`ll be speaking about the problems which our teens have nowadays, everything that bother them. So let`s start.
 Today we`ll summarize our knowledge on the topic and we`ll use different lexical expressions in various situations and exercises. Now I want you to make our tongue at work and pronounce the word combinations from the blackboard. (Учні вимовляють: to show off, to express themselves, to differ from social norms, to be in a collective etc.
ІІ. Подання теми уроку.
Вчитель:  Look at the board. The first exercise is on it. There are different groups of words. There is an odd word in each line. Find it and put the 1st letter of the word in the blank. So we`ll get the name of the topic of our conversation.
 a) useful, social, colorful, meaningful;
 b) usually, handsome, pretty, smart;
 c) ocean, business, pool, river;
 d) structure, nature, cultural, creature
 e) understand, unforgivable, uneasy;
 f) bikers, rockers, local, punks;
 g) professor, dancer, teenager, dentist;
 h) resolution, use, presentation, conversation;
 i) guitar, rock, drums, violin;
 j) England, France, English, Germany.
Виводиться слово SUBCULTURE (слайд 1, додаток В)
ІІІ. Обговорення субкультур
Вчитель: As you can see the topic of our discussion today is “Subcultures”  or what is hot with the young generation. Young people have a particular relationship with the world. There are many groupings that have interests different from those of the main stream culture. Do you agree with me? (Учні діляться своєю думкою, називають субкультури й характеризують їх)
 Учень 1: A particular cultural grouping is a way for young people to express their identity. That`s why we are so different.
Вчитель: Now tell me, please what subcultures do you know?
Учень 2: I know punks and rockers, bikers etc.
 What are the main features of these teenage groups?
Учень: We can distinguish them according to their music, clothes, lifestyle, appearance, values and beliefs etc.
ІV. Розвиток та удосконалення навички говоріння (2-5 слайди з додатку В)
Вчитель: Now look at the pictures. What are these teens? What can you say about bikers (hippies, rockers …) Have you got friends who belong to any cultural groupings?
V.  Розвиток навичок діалогічної мови.
Вчитель: We are different, you are different and there are various attitudes to these organizations. Exchange your opinions in the form of a dialogue and say what teenage groupings you like or don’t like and why (Учні дають відповіді з використанням фраз зі слайду 6).
VІ.  Розвиток навичок аудіювання.
Вчитель: Now we are going to listen to the tape. Different people will tell you about teens and the problems concerning them. Try to guess who is talking, whether he is a teenager or an old man or a woman. You have got a list of questions, look them through. (Учні слухають аудіозапис і відповідають на запитання).
VІІ. Розвиток та удосконалення навички говоріння 
Вчитель: Today we`ve spoken much about teenage groupings and the problems they have. Can you say why children choose different organizations and if there are any other ways of self-expression?
Учні висловлюють свої думки. Один учень біля дошки записує їх відповіді: to express themselves, to rebel against the society, to differ from social norms, to be in a collective, to  reject everything, to  protest against the parents, to  show off, to  express their identity, listening to music, going in for sports, reading or painting, photography, meeting friends and ect.
VІІІ.   Підведення підсумків роботи.
Вчитель: ok, children, you have worked hard.  I think you should get good marks.  Please, write  at home small novel whom you want to be (biker, hipi etc).











Урок англійської мови в 10-му класі  на тему «Who is more equal»
Цілі уроку:
Освітні:   розвиток уміння читати публіцистичний матеріал (формування граматичних навичок читання).
Розвиваючі: розвиток уміння робити висновки й висловлювати своє ставлення до прочитаного.
Виховні:  урок торкається актуальної проблеми моральності в суспільстві, проблем подвійних стандартів моральності й расової дискримінації в американському суспільстві.
Устаткування уроку:  комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет.
Очікувані результати:
Учень повинен знати:  лексичні одиниці з теми «Who is more equal»; правила побудови діалогу.
Учень повинен вміти: читати публіцистичний матеріал; підтримувати та ініціювати діалог або полілог;  взаємодіяти з однокласниками у ході групової та парної роботи в класі.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний  момент.
Вчитель:   Dear pupils, we’ve already learned some material about political system of the USA. Today we’ll try to look through the site of the British newspaper ( “The Times”) and try to see if a political system can give equal rights to all the people in a country, even it is such powerful and reach country as the USA. We’ll see the way how foreign mass media discuss the main event of every leap year – the election of the US President.
 II. Фонетична зарядка.
Вчитель:    But for the first we’d train spelling of some words. Look at the screen, match the words with their explanations and spell them.
1) Amendment   
a) heads of the most important departments
2) The President   

b) the branch of government consisting of the House of  Representatives, the Senate
3) Congress   
c) a change made in a law or document
4) The Administration
d) a judicial branch
5) Rights    

e) the branch of power consisting of the President, Vice President, and the Administration
6) A bill  
f) the leader of the party winning in the election
7) To elect   
g) something that you are allowed to do by law
8) Government    

h) to choose someone for an official position by voting

9) The Cabinet
i) a plan for a new law
10) The Supreme Court 
g) the group of people who govern the country

III. Мовна зарядка.
Дайте відповіді на запитання:
1) Who is the head of state in the USA?
2) Is the head of state elected directly by the people?
3) What person can take part in the election?
4) What person can become the President of the USA?
5) What is the presidential term? How often do Americans choose their President?
8) Do you know the new President of the US?
9) What can you tell about the Declaration of Independence?
10) Do all Americans always have equal rights?
(Учні дають відповіді)
Вчитель:  It was very good of you. Thank you very much for your answers.
IV. Перевірка домашнього  завдання.
Вчитель: At home you read the text about years of reconstruction in America. A group of your classmates made a presentation using the material from the text.
As you know, some years ago a very important event took place in America: an African American man became the President of the USA. Let’s try to express your opinion about the meaning of Obama’s victory in the recent elections.
(Учні пригадують про боротьбу чорношкірих за свої права та ведуть дискусію на задану тематику)

Висновок: The way to this event was very difficult and long for the nation. There were a lot of disappointments and losses on the way. But everyone will mention this event is of great importance and at the beginning of the last century nobody thought that some years later one of African Americans could become the President of the United States of America. Dreams of all black men became true at last and the shout of Martin Luther King “Free at last! We are free at last!” is fulfilled completely.
V. Робота з матеріалами зарубіжної преси (веб-сайт газети “The Times”).
Вчитель:  Now I’d like to offer you to look through the site of foreign newspaper “The Times” and get to know the discussion of Mr. Obama’s victory.
Учні відкривають  сайт  www.timesonline.co.uk і виконують наступні  завдання:
1) Look at the first page of the site and try to find in the titles of the articles words and expressions that you know.
2) Find in the titles personal nouns, geographical names and occasions that you know.
3) Read the headline and try to say what the article is about (choose the article yourself).
Після цього читають безпосередньо дві статті, з якими потрібно працювати.
1) Read the headlines of these articles, what do you think the articles are about?
 2) A headline is information in brief. Express this information detailed.
 3) Look at the blackboard, let’s train spelling of some words:
focus - зосереджувати увагу
allevіate - полегшувати
predecessors - попередник
dіsparіtіes - розбіжність, невідповідність
urban - міський
pledge - давати урочисту обіцянку
neіghborhood - сусідство; околиці
mutter - бурмотати, гарчати
іnfest - наводнювати
overall - загальний
D - СНІД
heavy funded - найбільш фінансована
temporary - тимчасовий
dropout - учень, що кинув школу
race - раса
teachіng standard - рівень освіти
іncome - доход
poverty - бідність, убогість
predomіnantly - переважно
set up - влаштовувати, створювати, організовувати
swath - ряд
force - змушувати, примушувати
blіght - кінець, погибель
checkpoіnt - контрольний пункт
suburb - пригород, околиця
check - контролювати
vіctіm - жертва
murder - убивство
Кожен учень групи одержує невелику частину тексту для прочитання й перекладу, який спочатку переводить самостійно, потім кожен учень читає свою частину тексту. Якщо є потреба - вчитель коректує переклад за допомогою інших учнів.
Вчитель:  Read your part of the text and translate it. Стаття наведена у додатку Г.
Реферування статті. Здійснюється з використанням вступних фраз спочатку колективно в класі, вдома переказ опрацьовується індивідуально як  домашнє завдання.
 Вчитель:   Let’s translate the introductory phrases that you can see at the blackboard then we’ll try to use them in our retelling.

1. The headline of the article is…
2. It is written by
- Ukrainian correspondent.
- British (American) journalist.
3. The article reviews the latest (current) events at home
- the latest (current) events abroad.
4. The article opens with
- description of events in...
- information on the situation in …
5. Then the author gives a
- detailed analysis of the situation in …
- brief outline of the events in…
 6. At the end of the article
- says that…
- the author  draws the conclusion that…
 7. From my point of view, the most interesting items (facts) in the article are the following…
VІ. Пояснення домашнього завдання.
 Вчитель:  Retell the article at home using the introductory phrases according to an example given on the lesson.
 VIІ. Підведення підсумків уроку.
Вчитель: What do you think about future changes in American society that Barack Obama could make true?  What could he do to overcome disparities of colour and class?







ВИСНОВКИ


Підводячи підсумки даного дослідження, ми прийшли до наступних висновків:
1. Аналіз існуючих підходів до визначення "соціальної компетентності" дає підстави визначити соціальну компетентність як систему знань, умінь, ставлень, ціннісних орієнтацій і поведінкових компонентів (відповідного стилю спілкування), необхідних для життя в соціумі. Соціальна компетентність включає  в себе:
-  знання про функціонування соціальних інститутів у суспільстві; про соціальні структури; про різні соціальні процеси, що протікають у суспільстві; 
- знання рольових вимог і рольових очікувань суспільства до осіб, що мають певний  соціальний статус;  навички рольової поведінки, орієнтованої на той або інший соціальний статус; 
-  знання загальнолюдських норм і цінностей, а також норм (звичок, звичаїв, традицій, законів, табу й т.п. ) у різних сферах й галузях соціального життя - національній, політичній, релігійній, економічній,  духовній тощо; 
- уміння й навички ефективної соціальної взаємодії (володіння засобами вербальної й невербальної комунікації, механізмами взаєморозуміння в процесі  спілкування);
-  знання й уявлення людини про себе, сприйняття себе як соціального суб'єкта й т.д.
2. Основними методами, формами та прийомами навчання, які сприяють формуванню соціальної компетентності під час вивчення молодшими школярами навчальних дисциплін, є такі: робота в гуртках, асоціативний кущ, метод фокальних об’єктів, мікрофон, дидактичні ігри, робота  в парах та інші.
Основними педагогічними технологіями, методами та прийомами, які доцільно використовувати у навчально-виховному процесі  з учнями основної школи є такі: технологія проблемного навчання; технології комунікативного навчання; технології блочно-модульного навчання; елементи технології інтенсивного навчання на основі схемних і знакових модулів навчального матеріалу (В. Ф. Шаталов);  технологія профільної та ринкової диференціації; діалог та полілог;  ігрові методи; прийом актуалізації суб’єктивного досвіду учнів (опора на життєвий досвід дитини або на отримані раніше знання); прийоми створення ситуацій колективного та індивідуального вибору; рефлексивні прийоми та методи; методи діагностики та самодіагностики.
3.  При формуванні соціальної компетентності на уроках іноземної  мови  найбільш плідними з точки зору  високого рівня самостійності, уміння порівнювати, узагальнювати, аналізувати,  висловлювати власну думку, освоювати соціально значимі навчальні та особисті цінності є активні ігрові методи   роботи: диспути, дискусії, "круглі столи»,  рольові і ділові ігри, "прес-конференції" тощо.
4. Розроблені нами у практичній частині проектної роботи плани-конспекти уроків з англійської мови для різних шкільних ланок допомагають сформувати соціальну компетентність учнів на уроках іноземної мови  через застосування як традиційних, так і новітніх технологій та методів навчання.
















СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА ДЖЕРЕЛ

1.     «Про Національну доктрину розвитку освіти»: Указ Президента  від 17.04.2002 № 347/2002 [Електронний ресурс] – Режим доступу:  http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
2.      «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»: Постанова Кабінету Міністрів України від  23 листопада 2011 р. № 1392 [Електронний ресурс] – Режим доступу:  http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF
3.      Байков Ю.Н., Егоров, Д.Е. Диагностика социальной компетентности. Результаты апробации диагностического комплекса / Ю.Н.Байков, Д.Е. Егоров // Журнал прикладной психологии. – 2002. – №6. – С. 11-24
4.      Балашова Е.Ф. Роль английских газетных текстов в формировании социокультурной компетенции // Сборник трудов «Россия и Запад: диалог культур», вып.10. - М. М.: «Центр по изучению взаимодействия культур», 2003. - С. 24-33.
5.      Бахтеева С.С. Формирование социальной компетентности в процессе обучения иностранному языку в ВУЗе экономического профиля: дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / С.С. Бахтеева. – Казань, 2001. – 174 с.
6.      Белякова Е.Г., Захарова И.Г. Социокультурное информационное пространство в контексте проблемы формирования личности // Вестник ТюмГУ. -  2010. -  № 5. -  С. 11-17.
7.      Боголюбов Л.И. Базовые социальные компетентности в курсе обществознания / Л.И. Боголюбов // Преподавание истории и обществознания в школе. – 2002. – № 9. – С. 22–33
8.      Веселкова Н.В., Прямикова Е.В. Социальная компетентность взросления / Н.В. Веселкова, Е.В. Прямикова. – Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2005. – 290 с.
9.      Воробьев В.В. Лингвокультурология: теория и методы / В.В. Воробьев. - М.: Изд-во Ун-та дружбы народов, 1997. - 331 с.
10.    Зарипова Е.И. Становление социальной компетентности школьника в условиях региональной образовательной среды: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Е.И. Зарипова. – Омск, 2005. – 215 с.
11.   Иванова Ю. В. Развитие исследований социаль-ной компетентности в период модернизации образо-вания / Ю. В. Иванова // Актуальные проблемы образования и воспитания: международный опыт и перспективы сотрудничества: Сборник научных статей. – М., 2009. – С 56-61
12.    Колесникова О.А. Ролевые игры в обучении иностранным языкам/ О.А. Колесникова // Иностранные языки в школе -  1989. - № 4. - С. 14-16.
13.   Кузнецова С.В. Формирование профессионально-коммуникативной компетентности студентов экономических специальностей вузов в процессе обучения иностранному языку: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.08 / С.В. Кузнецова. -  Пенза, 2008. - 179с.
14.   Лукьянова М. И. Социальная компетентность как компонент управленческой культуры руководителя / М. И. Лукьянова // Психология инноваци-онного управления социальными группами и органи-зациями. – Кострома. – 2001. – С. 240–242.
15.    Міщанчук Н.  Формування соціальної компетентності дитини через дієве партнерство вчителя та учнів //   Історія України – 2011 - № 39 – С. 3-6
16.    Нагайченко  Н.Н.  Социальная компетентность старшеклассников: содержание и структура понятия //   Ярославский педагогический вестник – 2012 – № 3 – Том II (Психолого-педагогические науки) – С. 14-19
17.      Ніколаєску І.О. Формування соціальної компетентності учнів загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до вимог нових державних освітніх стандарті : науково-методичний посібник/ І. О. Ніколаєску. – Черкаси : ОІПОПП, 2014. – 76 с.
18.   Саланович Н.А. Обучение чтению аутентичных текстов лингвострановедческого содержания / Н.А. Саланович // Иностранные языки в школе. - 1999. - №1. - С. 18-21.
19.   Сухова Л. В. Коммуникативно-ориентированное обучение иностранному языку и языковая парасреда как его системообразующий фактор //  Иностранный язык в школе. – 2007 - № 5. - С. 15-18.

20.  Учурова С.А. Развитие социальной компетентности в образовательном процессе: монография. – Екатеринбург, 2007 -  196 с.  

Додаток А
Завдання 1.
Лист Тома
January, 25.
Dear pen friend!
Hello! My name is Tom. I am 9 years old. My birthday is on the 7th of April. I live in London with my Mum and Dad. My Clean Street is long and nice. My house is number 5. I have a dog and a cat. My dog's name is Grey. My cat's name is Pussy. I like football and tennis.
P.S. Please write back.
Your pen friend
Tom Scott.

Завдання 2
Відмітити «+» та «-»
1. My name is Bob.
2. I am 9 years old.
3. My birthday is on the 7th of May.
4. I live in Zhitomir.
5. I have a dog and a cat.
6. My Shevchenko Street is long and nice.
7. My house is number 25.
8. My dog’s name is Alex.
9. My cat’s name is Chili.




Завдання 3.
Обери правильну відповідь
1. My name is...
a. Bob
b. Tom
c. Tim
2. My birthday is on ...
a. the 7th of January
b. the 17th of April
с the 7th of April
3. I live in London with …
a. my Grandmum and Mum
b. my Dad and sister
c. my Mum and Dad
4. I have...
a. a dog and a mouse
b. a crocodile and a cat
с a dog and a cat
5. I like...
a. football and basketball
b. football and tennis
с tennis and hockey

1 коментар: